PlayDA - PPC játékok

Az őrület a Nokia Snake mobiljátékkal kezdődött alig 8 évvel ezelőtt. A mobil-, különösen a Windows Mobile alatt futó PDA-játékok pedig szép lassan eljutnak arra a szintre, ahol az asztali PC-s csúcsjátékok álltak a Nokia Snake uralma alatt. Retro klasszikusok, 3D gyorsító videochip tenyérgépekben, wireless gamepad és a többi - mindez a zsebedben, és a blogomban.

Utolsó kommentek

Archívum

Transport Tycoon Deluxe Pocket PC-re!

2007.10.31. 23:30 - Gery Greyhound

Címkék: játékteszt retro klasszikusok gazdasági manager

1994-et írunk, amikor még jelentek meg a játékipart forradalmasító alkotások, nemcsak korábbi koncepciók ilyen-olyan módosulatai. Ebben az évben látott napvilágot a gazdasági stratégiai játékok máig megingathatatlan hatalmú királya, a Transport Tycoon, majd egy évvel később ennek Deluxe változata. Azóta sok víz folyt le a Dunán, és rengetegen próbáltak Sawyer mester nyomdokaiba lépni leginkább sikertelenül  - de mostanáig nem sikerült olyan gazdasági stratégiai játékkal előállnia senkinek, amely ha felülmúlni nem is tudja, de legalább megközelítené az eredeti klasszikus hangulatát. Mostanáig.

Egy lelkes fejleszőcsapat ugyanis néhány évvel ezelőtt - talán megunva hogy a játékipar nem kedveskedik nekünk újabb és újabb hasonló remekművekkel - leporolta a projectet, és belevágott a nyílt forráskódú változat fejlesztésébe, Open TTD néven. A játék minden porcikájában az eredeti TTD hangulatát és játékmenetét hordozza, kijavítva annak apró hibáit, és kiegészítve a mai kor elvárásainak megfelelően internetes multiplayer móddal, brutális felbontású óriás-LCD monitorok, Windows XP és Vista támogatásával, és sok apró finomhangolással, amelyek mind-mind hozzátesznek a játékhoz, még tovább fokozva a fokozhatatlant. A legszebb az egészben, hogy a játék a GNU/GPL licensz alapján került kiadásra, vagyis teljesen ingyenes, és a szabad forráskódnak hála, számtalan rajongó elkészítette a kedvenc operációs rendszerére való portolást a Linuxtól a Mac OSX-en át a - igen, innentől jön a lényeg - zsebszámítógépeken futó Windows Mobile-ig.

Nem is szaporítanám tovább a szót, kezdjünk bele.

A játék telepítést nem igényel, egyszerűen letöltöd a zip fájlt (lásd a poszt végén a linket), kicsomagolod, és a mindössze 12 MB méretű PPCTTD mappát bemásolod tetszőleges helyre (célszerűen a memóriakártyára), fájlkezelővel elindítod a ppcttd.exe fájlt, és vársz egy kicsit. A tesztgépen (T-mobile MDA 2: 400MHz Intel xscale CPU, ~40MB szabad RAM, Windows Mobile 2003) 20-25 másodperc alatt töltődik be a játék, majd az alábbi - az eredeti PC-verzióra megszólalásig hasonlító indítóképernyő tárul a játékos szeme elé:


Aki már játszott valaha Transport Tycoon-al, könnyedén el fog igazodni a menük között, aki meg nem, az egyrészt nem tudja még hogy mit hagyott ki eddig az életéből, másrészt számtalan rajongói oldal található szerte a neten, amelyek bevezetnek a játék rejtelmeibe. Ebben a cikkben épp ezért nem is térnék ki részletesen a játék kezelésére és a közlekedési hálózat menedzselésének alapvető tudnivalóira, inkább csak a PDA-specifikus jellemzőkre, és irányításra.

A kezdőképernyőn rögtön szembetűnik a játék egyik - régebbi gépek tulajdonosai számára picikét negatív, újabb, VGA-kijelzős modellek birtokosai számára rendkívül pozitív - tulajdonsága: a játék alapból támogatja a VGA (640*480) felbontású kijelzőket. Sajnos az én gépem csak QVGA (320*240) felbontásra képes, ezért látszik úgy, mintha "néhány pixel hiányozna" a képről, a szövegek egy kicsit furcsán jelennek meg - megszokás kérdése, a játékélmény kárpótol ezért a kis apróságért.

Ami jó hír: a PDA-változat teljes mértékben kompatibilis az asztali gépekre telepíthető OpenTTD-vel, tehát mentett játékállások, internetről letöltött scenariok és GRF-ek (grafikamódosítások) könnyedén átmozgathatók a zsebgépre, így például ha nagyon belemélyülsz a vonaton ülve a játékba és "túl hamar hazaérsz" (az játék megismerése előtt dögunalmasnak és hosszúnak tartott úrtól), otthon csak bedugod a memóriakártyát az olvasóba, átmásolod a mentett állást, és a nagy monitoron folytatod. A multiplayer viszont - ami az asztali OpenTTD-ben rendkívül jól sikerült és teljesen új élményt nyújt hús-vér játékosok ellen küzdeni - sajnos nem működik, "nem található a hálózati csatoló, vagy nincs hálózati támogatás" hibaüzenetet kapok. Bár elképzelhetőnek tartom, hogy csak wifi vagy 3g kapcsolattal működik, örömmel venném ha valaki akinek tud ilyesmit a PDA-ja, kipróbálná és beszámolna a fejleményekről.

Megy a gőzös...
Az új játék gombra kattintva megjelenő véletlentérkép-generáló képernyő egy kicsit eltér az asztali változattól: itt tudod beállítani a pálya jellegét (normál, havas, sivatagi illetve a véleményem szerint rendkívül elfuserált, és csak egy ekkora klasszikusnak megbocsátható "cukorka-világ"), méretét (az eredeti TT Deluxe pályái 256*256 egység méretűek voltak, az Open TTD-ben ez akár 2048*2048 is lehet, de tapasztalataim szerint az eredeti kétszeresénél - tehát 512*256 vagy 256*512 - nagyobb pályát nem érdemes választani, legalábbis a cikk elején említett tesztgép hajlamos kiakadni nagyobb pályákon elmentett játék betöltésekor) és többi jellemzőjét - városok, ipartelepek sűrűsége, domborzat, stb.


A nagy zöld gombra való kattintás után a Transport Tycoon jól ismert grafikus felülete tárul a játékos szeme elé. A felső sorban a különféle statisztikákat és grafikonokat megjelenítő ikonok, az út-, vasút-, repülőtér-, és kikötőépítéshez szükséges vezérlőgombok, és a fájlműveletek - mentés, betöltés, kilépés, beállítások - elérését biztosító gombok találhatók. Újfent a QVGA felbontású tesztgépnek tudható be, hogy az ikonok kb harmadát eltakarja a következő, ez elsőre talán zavaró lehet, aztán a későbbiekben rájössz, hogy elegánsabb, mint a bétaverzió megoldása - ott két sort foglalt el az ikonsor. Alul a dátum, a cégnév, valamint a rendelkezésre álló készpénzmennyiség olvasható le, akárcsak az asztali játékban.


Beépített billentyűzet nélküli kéziszámítógépek tulajdonosai - ahogy én is - gondban lesznek a cég nevének megadásakor, és hasonló, szövegbevitelt igénylő művelet során. Tulajdonképpen a játékot nemem korlátozza, csak egy apróság, amivel együtt lehet élni - a játék cégnévnek "xxxxxxx Transport" nevet adja majd, ahol "xxxxxxx" annak a városnak a neve, amelynek közelében az első állomásodat felépíted, az elnök pedig egy véletlenszerűen kitalált nevet visel majd.


Kezelés, irányítás
Ha van játékműfaj, melyet mint ha már a kezdetekkor is érintőképernyős PDA-készülékekre találtak volna ki, az a stratégia. Az érintőceruzával remekül pótolható az egérkurzor, ugyanolyan könnyedén érinted meg a képernyőn megjelenő elemeket, mintha rájuk kattintanál az egérrel. Balkezesek talán gondban lesznek, ugyanis a játék csak a jobbra fordított kijelző üzemmódot támogatja, vagyis balra vannak a navi gombok, jobbra pedig a kijelző - így a ceruzát mindenképp jobb kézben érdemes tartani, a bal kéz hüvelykujjával pedig remekül tudsz scrollozni. A vezérlőgombok elhelyezése és kialakítása PDA-típusonként más és más, az alábbi képen az én MDA2-esem billenytűkiosztása látható.



Néhány játéktipp
Néhány feature az OpenTTD számtalan újdonsága közül, amelyek a PDA-változatban megtalálhatók, de az eredeti klasszikus játékból hiányoztak:

    Előjelző-lámpák
Nézd a képet, úgy könnyebb megérteni :)


A régi motorosok bizonyára többször belefutottak abba a hibába, hogy egy kereszteződésbe/elágazásba akkor is bement a vonat, ha nem volt biztosítva számára a továbbhaladás lehetősége. Így iszonyatos nagy dugók alakulhattak ki: a képen látható szituációban például megeshetett az, hogy a balról, az alagútból érkező tehervonat annak ellenére befut az állomásra bevezető szakaszra, hogy az állomáson nincs üres vágány. Ilyenkor rendszerint az utolsó vágányig elmegy (mivel a logikája az, hogy itt egy lámpa, ez piros, megyek tovább - a következő is piros, megyek tovább - egész az utolsó vágányig, ami itt szintén piros úgyhogy visszafordul - igenám, de a szerelvény vége már túlhaladt az egyirányú közlekedést lehetővé tevő 1-es jelzésű szemaforon) így ott megreked ahol van. Hiába távozik a vonat a jobbról az első, második és harmadik vágányról, a megrekedt vonat csak áll ás vár, míg az utolsó vágány is felszabadul, ezalatt mögötte is egyre több szerelvény sorakozik fel, és teljes lesz a káosz.

Ennek kiküszöbölésére született meg az előjelző-lámpák ötlete: az 1-es számmal jelölt lámpák addig pirosat mutatnak, amíg a 2-essel jelöltek közül nem vált legalább az egyik zöldre. Ha például balról a második vágányon a tehervonat végzett a lerakodással és elhagyta az állomást, mögötte zöldre vált a szemafor, és mivel már van egy szabad jelzést mutató a négy 2-es közül, az 1-es is be fog engedni egy vonatot, ami pontosan a megürült helyre fog menni, fennakadás nélkül.

Ilyen kombinált szemaforok telepítése: helyezd el a megfelelő helyre a jelzőket, a váltó elé egyirányú, az állomási vágányok elé pedig kétirányúakat. Ezután, még mindig a jelzőlámpa ikont kiválasztva, tartsd lenyomva a CTRL billentyűt, az 1-essel jelölt lámpákra egyet kattins (sárga, keresztben álló kis téglalap jelzi), a 2-esekre pedig kettőt (függőleges szürke téglalap látható a lámpatest alatt)

    Vonatok klónozása
Időnként megeshet, hogy két, távoli állomás között sok egyforma vonatot szeretnél futtatni, ugyanazzal a menetrenddel. Ha már egy vonatot legyártottál és elindítottál, a depóban az "új járművek" menüpont mellett a "vonat másolása" gombra kattints, ekkor lesz egy ugyanolyan mozdonyból és vagonokból álló új szerelvényed, mint az eredeti, és már a menetrendje is kész - csak el kell indítani.


    Állomásépítés drag'n'drop ("fogd és dobd") módszerrel
Elég kiválasztani az állomás irányát, majd kijelölni a helyét saroktól sarokig a pályán.


Érdemes megjegyezni, hogy az OpenTTD-ben a régi klasszikus Transport Tycoon max. 5*5 négyzet hosszú állomásával szemben, itt akár 10 vágány is alkothat egy állomást, akár egymásra merőlegesen is. Sőt, több buszmegállót is egymás mellé építhetsz, így növelve egyrészt a lefedett területüket, másrészt a befogadó kapacitásukat.

    Nagy mélység felett átívelő hidak
Az eredeti játékban csak max. 1 egységgel a talaj felett futó hidat építhettél, az OpenTTD-ben azonban akár két, maximális magasságú hegytetőt is összeköthet. Csak arra kell figyelni, hogy a híd kiinduló- és végpontja azonos magasságban legyen, illetve hogy házak, átlós és/vagy szemaforral ellátott síndarab ne legyenek a híd alatt.



    Építkezés lejtős terepen
Út, vasúti sín, és akár állomás is építhető lejtős terepen - az állomás vágányainak mégcsak nem is kell egy szintben lenniük, hanem lépcsőzetesen is elhelyezkednek.


Teljesítmény, összegzés
A játék a már ismertetett paraméterekkel rendelkező tesztgépen olyan 50-60 vonatig szinte röccenésmentesen fut, akár a háttérben futó TCPMP médialejátszón történő zenehallgatás közben is. A játékban, amelyről a screenshotok készültek, jelenleg 75 vonat járja a sineket, rendkívül kacifántos hálózaton keresztül (TTD-ben sosem szerettem az "egy sín A pontból B pontba, rajta egy vonat" típusú megoldást, amit pl a gépi játékos alkalmaz, inkább bonyolult útelághoz.. útegázas... ööö... ágazódásokon és hatalmas csomópontokon át éri el célját minden szerelvény), és még így is, bár kicsit be-beszaggat időnként, de remek játékélményt nyújt.

Mindent egybevetve, az Open TTD egy szenzációsan jó játék. Apró kompromisszumokat természetesen el kell fogadnia a játékosnak, mint bármelyik hordozható játék esetén - legyen az akár a hiper-szuper shaderekkel megspékelt Playstation Portable - a Transport Tycoon egykori és mai szerelmesei azonban imádni fogják. Bátran ajánlom bárkinek, és mivel a játék ingyenes, a futtatásához megfelelő telefonos-zenelejátszós-internetböngészős PDA-t pedig már 35-40.000 Ft-ból meg lehet vásárolni, kifejezetten olcsó útközbeni szórakozás.

pro
-Verhetetlen ár/érték arány, sok fizetős játékszoftvert is a sárba tipor
-Az eredeti játékhoz 100%-ig hű grafika és játékélmény
-VGA-kijelzők támogatása
-Kompatibilitás a PC-változattal
-Kézreálló, mondhatni eleve PDA-ra termett irányítás
-Magyar nyelv is választható

kontra
-A nagyonnagy pályák hibát okozhatnak
-QVGA felbontású kijelzőn kicsit furcsa a megjelenítés
-Multiplayer hiánya
-Szövegbevitel az érintőkijelzőn nem megoldott
-Nincs balkezesekre szabott képernyőmód

Értékelés: 97% - kimagasló

A játék hivatalos oldala
A játék letöltése


Még pár kép:



A bejegyzés trackback címe:

https://playda.blog.hu/api/trackback/id/tr26214811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2007.11.04. 10:46:21

PSP-s asszem egy picit jobb:)
Nem olyan tömött a kép, kicsit jobban hasonlít a géps verzióra. Link a képhez: www.britishgaming.co.uk/wp-content/screenshots/psppc/train.jpg

Gery Greyhound · http://www.bestofgyurcsany.hu/news.php 2007.11.05. 20:59:45

Aha, nem rossz a PSP, de én mutatok jobbat: a PSP képernyőfelbontása ugye 480*240 pixel, egy jobb PDA-é VGA, vagyis 640*480, ez a PSP-nek pont a duplája.

Egy VGA felbontású PDA-n így néz ki a játék:
www.bestofgyurcsany.hu/playDA/ppcttd_vga_1.jpg
www.bestofgyurcsany.hu/playDA/ppcttd_vga_2.jpg

Ha minden jól megy, december közepétől már a fejlécben is látható, HTC universal gépen tesztelem majd a játékokat, az mrá VGA kijelzőt és 520 MHz-es procit kapott.

Viktor 2008.02.14. 18:33:28

Hali!
Valaki tudna segíteni h tudom feltelepíteni? mert valamiért nem emgy... Azt írja ez nem win32alkalmazás...:S
Már régen nagyon sokat játszottam ezzel a gammel és most nagy szüökségem lenne egy segítségre!
Ha valaki tud segíteni akkor írjon egy E-mailt megköszönném!
marquez12@freemail.hu
Egy rajongó!:)

Attila · http://www.tanitas.eu 2008.02.16. 06:35:44

Viktor!

Fogadjunk hogy az asztali gépedre akkarod telepiteni??
- Na úgye hogy nyertem.

Ez egy ppc/pda alkalmazás ami csak és kizárolag WM rendszere futt. Tehát ha rendelekezzel pda/ppc vel akkor ezt csak másold a kártyára és futtasd. Ezt nem kell sem active sync-en keresztül semm pedig a *.cab nal megszokot methodussal telepiteni, csak fel másolod és kész.

Másrészről valószínüleg nem rendelkezzel pda/ppc akkor nem volt jó napod, mert ez a verzió csak ppc/pda-n futt.

üdv,

Attila

----------------
Informatika tanitás Pécsett - www.tanitas.eu
----------------

zoopee 2008.02.20. 11:12:53

Hello!

A gebasz a kijelzőn nem a QVGA felbontás miatt van. Nekem volt már fent a pda-mon szép verzió (ugye azzal csak annyi volt a baj, hogy két sorban voltak az ikonok). Ha megnézed a *.cfg config fájlt, ott azjelenik meg, hogy "resoulution= 320,270"...aza 30 pixellel nagyobb, mint a QVGA, ezért az erdeti képből hiányzik 30 sor (ugye a szélesség az rendben van), ezért olyan furi minden. Ami nem a feliratoknál zavaró, hanem a térképen, és a tájon.

Megpróbáltam átírni a config fájlt és sajnos így sem sikerült orvosolni a sorkimaradásokat.

Ha van valami tipped, szólj kérlek.

(jó a teszt nagyon)

zoopee 2008.02.20. 11:16:34

Jah...tudsz valamit arról, hogyan lehet beprogramozni a pda gombjait...mert nekem pl csak az ESC működik...meg az egyik gomb a CHEAT menüt hozza elő....de minek :D

Mulderpapa 2008.04.10. 23:28:03

Hali!

Nem tudjátok, hogy HP IPAQ 514-re van e valami verzió, mert a sima ppc-s elindul rajta, fut gyönyörűen, viszont érintőképernyő hiányában nem tudok mit kezdeni...
süti beállítások módosítása